God middag med ett litet missöde

fredag 27 januari 2012

Vilken god middag man kan göra på några få råvaror! Och nu kan jag ju också skriva hur fin och mysig vår middag var utan att nämna missödet som hände... men eftersom det alltid händer små missöden i vår familj så måste jag ju bara säga det..:-).


Spagetti med räkor, tomater och vitlök


stora cherrytomater
bladpersilja
vitlök (3 - 4 klyftor)
färska, stora räkor
Olivolja
vitt vin
salt, peppar och chiliflakes (eller färsk chili)
spagetti (eller annan pasta)


Skiva vitlöken i smala skivor och fräs i olivolja utan att den blir brun. Tillsätt tomaterna (dela dem eller använd dem hela) och hackad bladpersilja. Tillsätt vitt vin, mängd efter smak (ca. 2 dl), salt, peppar och chili. Koka på svag värme. Fräs räkorna i olivolja, salta och peppar och tillsätt en skvätt vitt vin. Blanda räkorna med resten av såsen. Den ska vara bra kryddad. Blanda med spagettin (den ska vara al dente, koka 2 minuter mindre än angivet och prova därefter). Såsen får gärna vara lite vattnig och och häll lite olivolja på spagettin. Servera en god sallad därtill.




So far so good... Kaya ville servera ... och stolt bar hon pappas tallrik fram till bordet... och ja vad händer, spagetti med en sås är ju liksom lite sladdrigt på tallriken och plötsligt ett högljutt oooooohhhhhh... och hela golvet var fullt av spagetti och räkor.... Ja mitt ansiktsuttryck ska vi inte tala om, jag kokade.... Och tyvärr blev det inget foto i all tumult. Och som tur var hade jag lagat så mycket att jag kunde lägga upp en portion till, phu. Gott var det i alla fall!!

1 Comment »

This entry was posted on fredag 27 januari 2012. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

One Response to “God middag med ett litet missöde”

Använder Blogger.