Husdrömmar

måndag 20 februari 2012

Vi bor redan i ett fint hus (ett dubbelhus) och jag trivs jättebra här. Men drömma får man ju och är man interesserad av inredning så är man nog aldrig riktigt nöjd utan tittar över staketet och funderar på vad nästa inredningsprojekt skulle kunna bli. Mitt drömhus idag är antingen ett schweiziskt rieghaus, det vill säga ett äldre lanthus som jag skulle renovera efter min smak. Eller ett nybyggt hus med en blandning av svensk och new england stil. Min husfavorit för tillfället har jag hittat på trivselhus och är ett tvåvåningshus med en perfekt planlösning enligt min smak. Kök, matrum, vardagsrum och gäst/arbetsrum på bottenvåningen. Tre stora sovrum och allrum på ovanvåningen och två stora badrum (alternativt fyra sovrum och då bara ett badrum). 


Det finns några finesser på svenska hus som jag saknar här i Schweiz. För det första en grovingång. Det är något som man nästan aldrig ser här, det finns en huvudingång och punkt slut och där kommer barnen in med leriga stövlar och kompisar med jackor och mössor och allt som hör till. Skulle gärna gömma det där i en grovingång. Det andra är ett allrum. Här har man ett vardagsrum och där är också tv:n, ett allrum som man ofta har på ovanvåningen i Sverige ser man nästan aldrig här. Tycker det skulle vara perfekt, särskilt när barnen blir tonåringar och vill vara för sig själva. Nu är det inte så lätt att överhuvudtaget köpa tomt i detta lilla alpland där man får bygga ett hus precis efter sina egna önskemål. De flesta tomter säljs till större byggfirmor som sedan bygger flera hus (så som vi bor nu) och som köpare får man bara bestämma inredningen. Men drömma får man ju och vem vet, kanske en vacker dag kan man förverkliga den...


Mitt favorithus
Vackert med en stor trätaltan 

Älskar runda fönster



Liggande vit träpanel


Stora, vackra dörrar vid entren
 Ljus inredning blandat med svart och trädetaljer

Bilder ifrån trivselhus.se

Add a comment »

This entry was posted on måndag 20 februari 2012. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply

Använder Blogger.