Gråskala

lördag 1 september 2012

Ja även om jag inte gillar de grå toner vi har utomhus idag så tycker jag att grått är väldigt snyggt när det gäller inredning i höst. Man kan ju förändra mycket bara med lite nya kuddar, en pläd, ljus, blommor, bordsdekoration etc. Jag har allt mer grått här hemma som basfärg. Vi har ett enda stort rum på bottenvåningen (knappt 70 m2) som är både kök, matplats och vardagsrum med stora fönster från golv till tak längs ena väggen. Tycker att så öppna rum är ganska så svåra att möblera. Har även två möbler som styr mitt färgval, ett gammalt kinesiskt brudskåp och en sideboard i samma stil som båda går i en dov rödton. Har faktiskt tröttnat lite på det röda och funderar ibland på om jag ska måla om dem. Men den ena möbeln är antik och "flammig" i färgen så det är inte bara att dutta på lite färg, då förlorar möbeln helt sin karaktär. Så de får vara kvar som de är än så länge och ger ju rummet ett varmt intryck också. Passar även bra till grått och vitt (men tyvärr biter det sig med blått som jag också gillar för tillfället, lite åt det grå och smutsiga hållet). Tycker ett rum ska ha neutrala färger som bas och sedan kan man lägga till en/två färger som passar bra ihop. I mitt fall är rummet vitt, köket även det vitt med grå/svart granitsten och en ljust grå vägg. Golvet är mörk valnöt. Möblerna går i vitt, svart och trä och de två röda därtill. Ska ta lite fler kort på rummet någon dag men just nu är det lite för stökigt:-). 

Så visar några underbara inspirationsbilder på ett hem i grå toner istället (som ni kanske redan sett på andra bloggar, men tycker det är så fint så tåls att se en gång till:-). Lotta Agatons styling av en lägenhet för Folkhem till boutställningen i Annedal (fotograf Henrik Bonnevier).  





1 Comment »

This entry was posted on lördag 1 september 2012. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

One Response to “Gråskala”

Använder Blogger.