Hemma igen och honungsglaserad ingefärakyckling

torsdag 13 juni 2013

Vi är hemma och det är full rulle igen. Och varmt har vi det, eller snarare hett! Men ska inte klaga, har väntat länge på denna värme, men man blir onekligen lite slö och svetten rinner vid större ansträngning:-). Men har hunnit med både lite jobb och möte på stan i förmiddags, städningen av huset, klippning av gräset och en stund på utesoffan med en spännande bok. Så känner mig ganska så nöjd med denna torsdag. 

Tänkte tipsa om en underbart god kycklingrätt som jag blev bjuden på när jag var på fina arabstuteriet Kullatorp. Har knåpat ihop receptet själv - gör jag ofta när jag ätit något gott  - är inte så noga med mängderna utan provar mig fram

Honungsglaserad ingefärakyckling

Kycklingfilé

Marinad
Sojasås, ca. 0.5 dl
Honung, ca. 2 - 3 msk
Riven ingefära
Saft av pressad lime
salt och peppar

Blanda allt väl tillsammans med kycklingfilén skuren i större bitar. Stek på väldigt hög värme (högsta möjliga). Det är väldigt viktigt att det är hett så att sockret karamelliserar. Om värmen är för låg så blir det kokt kyckling och inte alls så gott. Ytan ska vara mörkbrun när kycklingen är färdig. 

Servera med bulgur, sallad eller som jag gjorde igår, med grillad grön sparris. Lime och hackade jordnötter därtill. Älskar denna maträtt!!





Add a comment »

This entry was posted on torsdag 13 juni 2013. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply

Använder Blogger.